sobota, 14 maja 2016

MAKOWA ROLADA

Ostatnio będąc na zakupach w bardzo korzystnej cenie nabyłam puszkę maku, przyznaję się, że nigdy z takiej jeszcze nie korzystałam. Więc jedyne co przyszło mi do głowy to upiec drożdżową roladę. I udała się, a co najważniejsze bardzo nam smakowała. Jest bardzo prosta i naprawdę pyszna. Podaję przepis również na masę którą sami możemy przygotować sobie w domu, też sprawdzona wielokrotnie. Polecam :)




SKŁADNIKI NA 2 ROLADY:

0,5 kg mąki pszennej

12 dag rozpuszczonego masła
10 dag cukru
0,5 opakowania cukru wanilinowego
5 dag drożdży
2 żółtka, 1 całe jajko 
śmietana, kefir lub jogurt naturalny tyle żeby zagnieść ciasto

MASA MAKOWA:


40 dag maku

20 dag cukru pudru
1 jajko, 1 żółtko
łyżka mąki ziemniaczanej
olejek migdałowy
orzechy, rodzynki
lub puszka gotowej masy makowej 850 g, korzystałam z Helio i dodałam 2/3 puszki



WYKONANIE:



Drożdże rozcieramy z łyżeczką cukru, dodajemy łyżkę mąki i trochę ciepłej wody lub mleka. Odstawiamy do wyrośnięcia.

Do miski przesiewamy mąkę, dodajemy jajka, cukry, masło oraz rozczyn. Mieszamy łyżką, a następnie zarabiamy ręką, dodajemy śmietanę, ale tylko tyle żeby zarobić elastyczne ciasto, które odejdzie nam od ręki. Odstawiamy do wyrośnięcia.

MASA:



Mak płuczemy i zalewamy wodą. Gotujemy na małym ogniu pod przykryciem do momentu, aż mak rozetrze nam się w palcach. Odstawiamy do wystudzenia (najlepiej to zrobić dzień wcześniej)

Mielimy 2 lub nawet 3 razy. 
Jajka ucieramy z cukrem oraz makiem, dodajemy również mąkę ziemniaczaną i olejek migdałowy do smaku. Jeśli lubimy nie żałujemy bakalii. Mak wychodzi dość zwarty, ale tak ma być.


ZWIJANIE ROLADY:




Ciasto chwilkę wyrabiamy, a następnie dzielimy na 2 równe części. Wałkujemy na prostokąt ok. 20/30 cm (jeśli pieczemy w keksówce trzeba dopasować wielkość rolady do formy) 
Smarujemy masą makową (wykorzystałam 1/3 masy na każdą roladę) smarujemy, ale nie po same brzegi ciasta. Delikatnie zwijamy i umieszczamy w formie, łączeniem na spód (wyłożona papierem do pieczenia) Końce rolady zawijamy do środka. Odstawiamy do wyrośnięcia na ok. 30 minut i smarujemy mlekiem lub jajkiem.

PIECZENIE:

Piekarnik nagrzewamy na 170-180 stopni C ustawienie góra - dół. Ja swoją dałam do piekarnika, gdy jeszcze dobrze się nie rozgrzał. W trakcie pieczenia należy obserwować ciasta, jeśli trzeba ustawiamy sam dół, u mnie szybko zarumienił się wierzch i przykrywałam folią aluminiową. Pieczemy ok 30-40 minut. Góra i dół ma przybrać złotą barwę . Polewamy polewą, lukrem lub posypujemy cukrem pudrem. Smacznego :)



MAŁA RADA:


Żeby wykorzystać całą puszkę maku możemy od razu zrobić ciasto z 1,5 porcji lub podzielić masę makową na pół.

2 komentarze:

  1. Świetny przepis, takie ciasta to deser, który pewnie każdemu kojarzy się z dzieciństwem i tradycyjną, polską kuchnią. Właśnie takie smaki mają szansę na wygraną w naszym konkursie kulinarnym. Wystarczy, że dodasz do wpisu z przepisem na tradycyjne, regionalne danie grafikę konkursową i kilka zdań od siebie (info dostępne na stronie https://e-turysta.net/konkurs-kulinarny/), a będziesz mogła wygrać chociażby aparat cyfrowy i promocję na Smaker.pl. Pozdrawiam i powodzenia! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za propozycję, niestety za późno ją zobaczyłam :) Pozdrawiam

      Usuń